برای لذت بردن از یک شب رویایی در جنگل، یا کویر یا هرکجای زمین زیبا، شما باید تجهیزات مناسب خود و منطقه مورد نظرتان را در اختیار داشته باشید. خبر خوب اینکه اگر قصد سفر با خودرو و به صورت آفرودی دارید چندان نباید نگران کیسه خواب خود باشید، اما برای سایر روش های طبیعت گردی کیسه خواب خوب یکی از مهمترین وسیله هایی است که تجربه کل سفر شمارا تحت الشعاع قرار خواهد داد. بنابراین مقاله راهنمای انتخاب کیسه خواب مناسب را از دست ندهید.

انواع کیسه خواب

در مجموع کیسه خواب ها به دو دسته کمپینگ و کوهنوردی تقسیم می‌شوند، تفاوت عمده این دو دسته در سایز بسته بندی و وزن آنها خواهد بود که به دلیل استفاده از متریال های متفاوت در آن ها این تمایز بوجود می‌آید. دیگر تفاوت این دسته از کیسه خواب ها، فضای داخلی کیسه خواب برای استراحت شما خواهد بود. کیسه خواب های کوهنوردی معمولا به شکل بدن انسان و اصطلاحا مومیایی هستند، اما کیسه خوماب های کمپینگ با قواره راحت تر و بزرگ تر، فضای بیشتری برای مصرف کننده ایجاد میکنند که شاید برای عده ای راحتی بیشتری در هنگام خواب فراهم کند.

اما در مجموع در مورد دما و راحتی کیسه خواب از نظر عایق بودن مابین این دو مورد در شرایط یکسان تفاوتی وجود ندارد، یک کیسه خواب 10 درجه کمپینگ مشابه یک کیسه خواب 10 درجه کوهنوردی عمل میکند، و در شرایط یکسان از نظر دمایی تفاوتی برای مصرف کننده نخواهد داشت.

درجه بندی دمایی کیسه خواب ها چگونه است؟

برای اینکه شما همیشه این امکان را خواهید داشت تا زیپ کیسه خواب خود را باز بگذارید تا دما داخل آن کاهش یابد، بهتر است کیسه خوابی انتخاب کنید که تا 20% از حداقل دمای انتظار شما پایین تر باشد.

برای اینکه شما همیشه این امکان را خواهید داشت تا زیپ کیسه خواب خود را باز بگذارید تا دما داخل آن کاهش یابد، بهتر است کیسه خوابی انتخاب کنید که تا 20% از حداقل دمای انتظار شما پایین تر باشد.

به طور معمول در کشور ما، کمینه دمای مورد نظر شما در فصول مختلف و مکان های متفاوت طبق جدول زیر خواهد بود، ذکر این نکته ضروری است که این جدول بر اساس میانگین دمایی فصول و ارتفاع تهیه شده، همیشه استفاده از تجربه دیگران و هواشناسی اطلاعات دقیقتری به شما در رابطه با سفر خود خواهد داد

راهنمای انتخاب کیسه خواب مناسب
راهنمای انتخاب کیسه خواب

به طور حدودی دمای هوای نقاط مختلف کشور برای طبیعت گردی، کوهنوردی و پیمایش طبق این جدول میباشد. اما چگونه میتوانید کیسه خواب مناسب این دما را تشخیص دهید؟

همه کیسه خواب های حرفه ای، دارای دو عدد استاندارد دمای کامفورت ( Comfort ) و دمای لیمیت ( Limit ) میباشد.

دمای کامفورت دمایی است که یک خانم معمولی، طبق استاندارد های بین المللی، در آن دما بدون داشتن لایه اضافه پوشش و با یک لایه بیس، احساس راحتی میکند و بدون احساس سرما میتواند خواب راحت و در آرامیش داشته باشد. دمای پایین تر از عدد ذکر شده برابر با احساس سرما خواهد بود.

دمای لیمیت دمایی است که یک مرد معمولی، طبق استانداردهای بین المللی، در آن دما بدون داشتن لایه اضافه پوشش و فقط با یک لایه بیس، احساس راحتی خواهد کرد. عدد های پایین تر از این دما برابر با احساس سرما خواهد بود.

این به این معنی نیست که همه انسان ها در شرایط برابر احساس راحتی خواهند کرد، بعضی از افراد نسبت به سرما حساس تر هستند و بعضی نسبت به گرما اینطور خواهند بود.

پیشنهاد ما به شما انتخاب یک کیسه خواب مناسب با دمایی حداقل 20 درصد پایین تر از کمینه دمای مقصد شما است. شما میتوانید سرما را با پوشش مناسب داخل کیسه جبران کنید، یا در صورت گرم شدن بیش از حد با باز کردن زیپ کیسه خواب به اندازه کافی به این کار اقدام نمایید.

انتخاب شکل کیسه خواب

آزادی عمل مناسب در کیسه خواب یکی دیگر از پارامتر های اساسی و مهم در انتخاب کیسه خواب است. این مورد نیز ویژگی سلیقه ای است که هرکس بنا به عادات و خلق خود باید نسبت به انتخاب یک کیسه خواب مناسب اقدام کند.

کیسه خواب ها عموما به سه دسته کلی تقسیم میشوند.

کیسه خواب های مستطیلی: این کیسه خواب ها همانطور که از اسمش پیداست، به صورت راسته و از شانه تا پا با عرض یکسانی ادامه دارند. ویژگی برتر این نوع کیسه خواب ایجاد آزادی عمل بیشتر و راحتی شما در هنگام خواب خصوصا در ناحیه پا خواهد بود. در بعضی از انواع کیسه خواب های  مستطیلی مانند کیسه خواب های نیچرهایک، شما این امکان را خواهید داشت تا با استفاده از یک زیپ سرتاسری کیسه خواب خود را تبدیل به یک پتوی سفری برای استفاده در محیط های گرم یا شرایط متفاوت و یا همچنین با اتصال دو کیسه به هم یک کیسه خواب دو نفره کامل برپاکنید.

کیسه خواب های مومیایی: این نوع از کیسه های خواب که عموما برای سفرهای پیمایشی یا کوهنوردی انتخاب میشود، دارای قطع و قواره مومیایی هستند. کیسه خواب های مومیایی در ناحیه شانه عریض و در ناحیه پا باریکتر میشوند که این امر موجب ایزولاسیون بهتر و حفظ دمای بیشتر شده که در عمل باعث سبکی کیسه خواب و استفاده کمتر از عایق میشود.

بر عکس ظاهر این کیسه خواب ها که شاید ناراحت بنظر برسند، در بعضی از برندهای حرفه ای تولید کننده کیسه خواب از رویه های نایلون با قابلیت کشسانی استفاده شده تا 15درصد فضای بیشتری در مواقع لازم مانند غلط خوردن شما هنگام خوا محیا شود. این امر موجب راحتی هرچه بیشتر شما در کنار حفظ خصوصیات یک کیسه خواب مومیایی خواهد شد. انواع کیسه خواب های حرفه ای نیچرهایک از این ویژگی بهره میبرند.

کیسه خواب های دونفره: کیسه خواب دونفره همانطور که از اسمش پیداست، برای استفاده دو نفر طراحی شده اند. از مزیت های این کیسه خواب میتوان حمل یک کیسه خواب، گرم تر بودن فضای داخل و امکان اشتراک فضای خواب را مثال زد که برای زوج ها و دوستان بسیار مناسب خواهد بود.

مقاله بهترین دوربین دوچشمی برای استفاده های گوناگون را از دست ندهید

در بعضی از انواع کیسه خواب دو نفره، همانند کیسه خواب دونفره نیچرهایک، امکان جداسازی رویه و زیره کیسه خواب وجود دارد، که این امر علاوه بر راحت تر کردن حمل کیسه خواب، به کاربر اجازه میدهد از کیسه خواب خود به صورت انفرادی استفاده کند. یع نی یک کیسه خواب دونفره با زیپ سراسری امکان تبدیل به دو کیسه خواب تک نفره را خواهد داشت.

انتخاب عایق کیسه خواب

در مورد انتخاب عایق کیسه خواب، شما دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت، عایق پر و عایق الیاف مصنوعی. هر دوی این متریال ها برای عایق بندی کیسه خواب بسیار مناسب هستند و هرکدام مزایای متفاوت خود را خواهند داشت.

مزیت الیاف مصنوعی دوام بالای آنها در استفاده طولانی مدت، امکان استفاده در شرایط مرطوب و عدم کاهش خاصیت دمایی در هنگام رطوبت، خشک شدن سریع و عدم آسیب به طبیعت و جانداران یا ایجاد حساسیت میباشد.

مزیت کیسه خواب پر طبیعی، سبکی بسیار زیاد در مقایسه با الیاف مصنوعی، خاصیت عایق بالاتر در هوای خشک و طوفانی نسبت به الیاف مصنوعی، امکان کاهش حجم بسیار زیاد و حمل راحت، و طول عمر بالا در شرایطی که از آن به درستی استفاده شود است.

معمولا کیسه خواب های حرفه ای از رویه نایلون ضد آب و پارگی ساخته، و الیاف داخل آن بوسیله عایق پاششی در برابر جذب رطوبت مقاوم شده اند. شما میتوانید انواع کیسه خواب های نیچرهایک را در فروشگاه اینترنتی زردکوه مشاهده کنید.

سایر امکانات کیسه خواب

سایر امکانات کیسه خواب به جیب ها و محفظه نگهداری، عایق های گردن و نوارهای عایقی داخلی برای کاهش اثر طوفان میتواند اشاره کرد.

بعضی از کیسه خواب ها به شما امکانات خاصی را خواهند داد، مانند کیسه خواب Humanoid نیچرهایک که به شما امکان میدهد تا در نواحی مختلف ماننددست ها و پاکیسه خواب را باز کرده و آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

در مورد کیسه نگهداری و حمل نیز، بعضا کیسه خواب های حرفه ای دارای قابلیت فشرده سازی هستند تا حداقل حجم در کوله شما اشغال شود.