با وجود تنوع بسیار زیاد انواع اسکیت های خطی ( اینلاین ) انتخاب بهترین اسکیت برای فعالیت شما کاری دشوار خواهد بود. راهنمای پیش رو شما را راهنمایی میکند تا انواع این نوع از اسکیت های کفشی را بشناسید و بر اساس نیاز خود بتوانید بهترین خرید اسکیت را داشته باشید.

در ادامه به شما کمک میکنیم تا در رابطه با عناوین زیر و ارتباط آنها با اسکیت خود اطلاعات خوبی کسب کنید تا بر اساس این موارد بهترین انتخاب را داشته باشید.

برند / جنسیت / نوع اسکیت / مهارت / سایز چرخ

زردکوه | راهنمای خرید اسکیت خطی

برند

هر کمپانی و برندی دارای ویژگی های ساخت و طراحی متفاوت و منحصر بفردی برای کفش های خود است و عموما به این ویژگی ها در تولیدات خود وفادار می‌باشد. توجه به این نکته از این نظر قابل اهمیت خواهد بود تا بر اساس سلیقه شخصی خود بتوانید برند مورد نظرتان را بیابید. برای مثال کمپانی فیلا به عنوان قدیمی ترین تولید کننده کفش های اسکیت برای رنج اسکیت خود از ویژگی هایی استفاده میکند که بیش از پنج دهه میهمان طراحی های آن بوده، شاسی و قالب پای فیلا که یکی از محبوب ترین ویژگی های طراحی این کمپانی است میتوان از جمله این موارد نام برد.

همچنین اعتبار برند، تضمین کننده طول عمر کفش های شما خواهد بود. هیچ برند مطرح و معتبری نمیخواد کفش های موقتی و مصرفی بسازد، و اکثر برندهای معتبر تمرکز بر ماندگاری خواهند داشت. از اینرو خرید اسکیت از یک برند معتبر و ارجینال میتواند فاکتور بسیار مهمی در انتخاب شما باشد.

جنسیت

ابتدایی ترین دسته بندی کفش اسکیت از روی جنسیت آن است. اسکیت های مردانه، زنانه، یونی‌سکس و کودک و نوجوان از جمله این دسته بندی ها هستند که تولید کنندگان کفش های خود را بر اساس آنها تفکیک میکنند.

تغییرات در طراحی پهنای کفش، نحوه باز و بست و محل قرار گیری پاشنه از جمله تفاوت های این دسته بندی ها با یکدیگرند. این مساله دلیل بر ناراحت یا نا کارآمد بودن کفش های یونی سکس که برای هر دو جنسیت طراحی شدند نخواهد بود. این نوع از کفش ها معمولا دارای طراحی هستند که بیشتر با انواع پاها تطبیق پیدا میکنند، و در بعضی موارد از کفش های تک جنسیتی نیز بهتر خواهند بود.

کفش های کودک و نوجوان

سایزبندی و قالب پای کودک و نوجوان در تولیدات کفش های اسکیت یکی هستند. عمده تفاوت این کفش ها برای هر جنسیت ( درصورت وجود دسته بندی ) در رنگ و طرح بیرونی آن خواهد بود. ویژگی اصلی اسکیت کودک و نوجوان قابلیت تغییر سایز کفش است که شما را از خرید اسکیت در بازه رشد بی نیاز می‌کند.

هرکمپانی طراحی و ساختار متفاوتی برای تغییر سایز کفش های خود دارد. کفش های کمپانی هایک را میتوانید در چند مرحله با باز کردن یک پیچ به راحتی سایز کنید یا در مورد کمپانی فیلا، بعضی از انواع کفش های اسکیت حرفه آن را میتوانید به صورت میکرومتری، و با دقت بسیار بالا سایز کنید که این موجب راحتی کودک و تسلط بیشتر به ورزش خواهد شد.

انتخاب یک کفش با قابلیت تغییر سایز میتواند از نظر اقتصادی بسیار با صرفه تر از انتخاب کفش تک سایز باشد و این مساله ای است که همواره باید در نظر قرار دهید.

مشاهده اسکیت‎‌های کودک و نوجوان

انواع اسکیت برای فعالیت های گوناگون

بعضی از اسکیت های برای فعالیت های خاصی طراحی شده اند در حالی که بعضی نیز برای تمام فعالیت ها قابل استفاده هستند. در ادامه تفاوت های این اسکیت ها را برای شما برمیشمریم و شما با توجه به ویژگی هرکدام میتوانید بهترین انتخاب را از گروه های متنوع اسکیت داشته باشید.

اسکیت های کراس

اسکیت های کراس برای آن دسته از افرادی است که به این ورزش تسلط داشته و قصد دارند علاوه بر تفریح، جنبه ورزشی و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند. چرخ های بزرگتر که موجب افزایش سرعت میشود از جمله ویژگی این نوع از اسکیت است. همچنین چرخ های بزرگتر به فرد امکان میدهد در سطوح نا هموارتری از اسکیت استفاده کند و بتواند از ترک ها و چاله های ریز با سرعت عبور کند.

کنتر این اسکیت ها به نسبت اسکیت های معمولی سخت تر است، بدنه با استحکام بیشتر که موجب خشکی می‌شود و عدم وجود ترمز از دیگر ویژگی های این اسکیت است. از اینرو در انتخاب این اسکیت به محیطی که میخواهید در آن فعالیت ورزشی کنید دقت کنید، چرخ های بزرگ سرعت شمارا افزایش میدهند و در عین حال موجب کاهش انعطاف اسکیت در چرخش ها و جابجایی مسیر خواهند بود.

اسکیت های سرعتی

اسکیت های سرعتی، یا اسپید برای استفاده های طولانی و مسابقات ماراتون طراحی شده اند. طراحی این اسکیت ها به گونه ای است تا بیشترین چسبندگی را با پای شما داشته باشد و شما حس یکی بودن با چرخ های اسکیت را در هنگام استفاده از این دسته خواهید داشت. ساق کوتاه این اسکیت ها هم برای ایجاد حداکثر انعطاف پذیری طراحی شده اند و در استفاده های آماتور با توجه به محافظت کمتر از پا ممکن است برای شما مشکلات سلامتی ایجاد کنند.

اسکیت های هیجانی یا اگرسیو

این نوع از اسکیت ها ( aggressive ) برای انواع فعالیت های سنگین با حرکات پیچیده طراحی شده اند. با این اسکیت ها میتوانید از موانع بپرید، در زمین های اسکیت بازی کنید یا از روی میله ها و نیمکت ها عبور کنید.

استحکام بالای بدنه و شاسی از ویژگی های مهم این دسته از اسکیت ها است. چرخ ها معمولا در اندازه های زیر 60 میلیمتر استفاده میشوند تا مرکز ثقل بدن به پایین ترین نقطه برسد، از این رو تعادل شما در هنگام انجام حرکات بسیار بیشتر خواهد شد.

اسکیت های فری استایل

اسکیت های فری استایل که به عنوان اسکیت اسلالوم نیز شناخته میشوند برای فعالیت های عمومی اسکیت طراحی شده اند. این نوع از اسکیت ها در دسته بندی های حرفه ای، مبتدی و آموزشی عرضه میشوند و ویژگی اصلی آنها کیفیت بالا، و توازن بین سرعت، دقت و ایمنی کاربر است.

چرخ های اسکیت های اسلالوم بین 70 الی 80 میلیمتر تعبیه میشوند، بدنه آنها از جنس پلاستیک سخت یا کربن است و شاسی این اسکیت ها از بهترین آلیاژ ها برای طول عمر استفاده میشود.

مهارت

اطلاع از سطح مهارت فردی برای لذت بردن از ورزش اسکیت بسیار مهم است. اینکه شما مهارت اسکیت خود را یک درجه بالاتر از حال فعلی خود در نظر بگیرید، امری طبیعی است. چون شما بزوددی به سطح بالاتر اسکیت خواهید رسید و از آن استفاده میکنید. اما استفاده از اسکیت های پیشرفته با مهارت مبتدی، برای شما دردسر ساز خواهد شد و حتی سلامتیتان را ممکن است به خطر بیاندازد، همچنین با کاهش لذت شما از این ورزش عملا شما به طور ناخودآگاه از ورزش اسکیت خود زده خواهید شد.

برای سطح مبتدی، استفاده از کفش های آموزشی یا اسلالوم گزینه خوبی خواهد بود، این کفش ها به راحتی سایز پای شما خواهند شد و شما را به سمت یادگیری اصول اسکیت سواری هدایت خواهند کرد.

برای سطوح بعدی و استفاده های اختصاصی از اسکیت نیز، باید با توجه به رده بندی هر دسته اسکیت مورد نیاز خود را انتخاب کنید. انتخاب صحیح نوع اسکیت موجب افزایش لذت و تجربه خوب شما از این ورزش خواهد بود.

سایز چرخ

چرخ های اسکیت از دیرباز با سرعت و راحتی در حرکت در اذهان عمومی پیوند خورده بودند. انتخاب چرخ های اسکیت کوچک برای افراد مبتدی پیشنهاد میشود، زیرا کنترل بیشتری روی اسکیت خواهد داد و انعطاف پذیری را افزایش میدهد. در نقطه مقابل انتخاب چرخ های بزرگتر برای حرفه ای ها پیشنهاد میشود، سرعت بیشتر، راحتی در حرکت و امکان استفاده در سطوح مختلف از ویژگی هایی خواهد بود که با کفش اسکیت بزرگ به شما پیشنهاد میشود.

همچنین تعداد چرخ ها، روی کنترل پذیری اسکیت تاثیر دارند، برای مثال اگر علاقه به سرعت دارید ولی هنوز در ورزش اسکیت به مهارت های بالا دست پیدا نکرده اید، انتخاب چرخ های سه تایی بهتر از انتخاب چرخ های بزرگ چهارتایی خواهد بود.

منبع: سایت تاکتیکس