راهنمای خرید تلسکوپ | یک سوال و یک جواب، اگر از دوستداران آسمان شب و فعالان این حوزه بپرسید که چه چیزی آنها را به رصد ستارگان علاقه مند کرد، معمولا در جواب خواهید شنید اولین نظر من با تلسکوپ به آسمان باعث این موضوع شد. آسمان شب از دیرباز پر از ناشناخته ها بوده و برای انسان خردمند یکی از کنجکاوی برانگیزترین عناصر طبیعت، شاید شما هم با یک نظر به آسمان به سمت خرید تلسکوپ مناسب سوق داده شده باشید یا با شنیده ها و کنجاوی بالفطره درونتان. ما برای شما یک راهنمای جامع در چهار قسمت تهیه کرده ایم تا بتوانید بهترین تلسکوپ مناسب خودتان را برای رصد آسمان شب تهیه کنید.

زردکوه | راهنمای خرید تلسکوپ | قسمت اول | تلسکوپ چیست؟

مشاهده عکس های آسمان در مجلات و صفحات وب آسان است، تصاویر حیرت انگیزی که گاها شمرا مدهوش خود میکنند، اما حقیقت این است که این منظره ای نخواهد بود که از روی تلسکوپ آماتور و معمولی خود خصوصا اگر در حیاط خانه تان باشد خواهید دید. اینگونه تصاویر عموما توسط تلسکوپ های بزرگ و دوربین های حرفه ای گرفته شده، و عکاسی در منطقه عاری از آلودگی نوری انجام گرفته است.

پس شما چه میبینید؟

اگر با توضیحات بالا مایوس شده اید، باید به شما بگوییم که نه، صبر کنید! با یک تلسکوپ معمولی و دهانه کوچک هم شما شگفتی هایی را خواهید دید که با چشم عادی هرگز حتی نزدیک به آنها هم نشده بودید. لذت بخش ترین مورد در مورد آسمان شب، نا متناهی بودن آن است، حتی اگر سالها هم با تلسکوپ شخصی خود به آنها بنگرید باز هم چیزهایی برای کشف کردن پیدا خواهید کرد که شمارا حیرت زده میکنند. و اگر نظر ما را بخواهید ماه ساده ترین و اولین مقصد شما برای ماجراجویی خواهد بود.

یک تلسکوپ با قدرت بزرگنمایی 30 میتواند به شما منظره های صاف و واضحی از آسمان بدهد که مملو از ستارگان و اجرام آسمانی است. کمی از این میزان بزرگنمایی پا را فراتر بنهید، ماه همچون کوه های اطراف شهرتان نزدیک خواهد شد، براحتی پستی بلندی های آن را تشخیص خواهید داد و روی سطح آن میتوانید به اکتشاف بپردازید.

در مورد سیارات، با یک تلسکوپ بزرگنمایی 40، فازهای گوناگون ونوس و مریخ را مشاهده خواهید کرد، حتی دقیقتر هم بشوید شاید بتوانید قمرهای مشتری و حلقه های گاز زحل را مشاهده کنید، این ها همگی عجایبی هستند که از چشمان شما میگذرد و سالها شمارا مدهوش خود خواهند کرد.

از این بزرگنمایی ها هم پارا فراتر بگذارید، وارد رنج تلسکوپ های نیمه حرفه ای خواهید شد، این تلسکوپ ها به شما اجازه خواهند داد تا چشم مشتری، پستی و بلندی های مریخ و حتی اجرام داخل حلقه های زحل را مشاهده کنید.

بیش از این هرچه بگوییم تمام نمیشود، کهکشان ها، خورشید، سیارات دور همگی از اجرامی خواهند بود که انسان را هزاران سال سرگرم خود ساخته اند و هنوز هم اکتشاف آنها تمام نشده است.

از دوربین دوچشمی استفاده کنید!

راهنمای خرید تلسکوپ

با اینکه خیلی ها از ابتدا شگفتی های آسمان را با تلسکوپ خود شکار کرده اند و به این حرفه عمیقا علاقه مند شده‌اند، این هم صحیح است که بعضی دیگر برخلاف این گروه، با اولین تلسکوپ خود از آسمان زده شده و دیگر به سراغ آن نرفته اند. خصوصا اینکه اگر دید اول آنها از آسمان توسط یک تلسکوپ حرفه ای بوده باشد، این موضوع میتواند کمی برای افراد نا آشنا چالش بر انگیز شود.

برای همین مساله است که ما به همه افراد تازه وارد سفارش میکنیم، اول خود را با آسمان مانوس کنند، چه با چشم غیر مسلح چه با دوربین های دوچشمی و تک چشمی شما میتوانید با شگفتی های آسمان آشنا شوید و علاقه مندیتان بیشتر به آن جلب شود.

اگر کسی توصیه ما را برای ورود به دنیای ستارگان با تلسکوپ بخواهد، ما این جواب را به اون خواهیم داد:

” اول از همه با چشم غیر مسلح به تماشای آسمان برو، و از آن لذت ببر، هروقت احساس کردی آماده ای و با آن مانوس شدی، به انتخاب دوربین دوچشمی مناسب خودت برو، بعد از آن میتوانی اولین تلسکوپ خود را تهیه کنی “

دوربین دوچشمی مناسب آسمان شب چیست؟

بعضی شاید فکر کنند که دوربین ها نسبت به تلسکوپ های رصد از دقت و کیفیت پایین تری برخوردارد، اما در حقیقت باید گفت که برای رصد دورنمای آسمان آنها بهترین گزینه هستند، حتی از تلسکوپ های آموزشی و رده پایین نیز میتوانند عمل کردی بمراتب بهتر و لذت بخش تر برای شما داشته باشند. یک دوربین دوچشمی مناسب با بزرگنمایی 10 و به بالا، میتواند عمری در کنار شما باشد و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. تازه کار ها از دید دوربین خود متحیر میشوند و حرفه ای ها از آن برای پیدا کردن محل اجرام خود استفاده میکنند.

معروف ترین دوربین دوچشمی چیست؟

معروف ترین دوربین دوچشمی مناسب برای رصد شب 50 × 7 است، این دوربین ها به عینک شب معروف هستند.

اگر با دوربین های دوچشمی آشنا نیستید، میتوانید راهنمای جامع انتخاب دوربین دوچشمی مارا مطالعه کنید، در این راهنما انواع و مشخصات این دوربین ها توضیح داده شده اند و شما میتوانید بوسیله آن از آناتومی، فیزیک و کاربرد دوربین های دوچشمی مطلع شوید.

راهنمای خرید تلسکوپ
راهنمای خرید تلسکوپ در مجله وبسایت زردکوه

هر دوربین با بزرگنمایی 7 و به بالاتر و رنج ویوی مناسب که بسته به لنز سوژه آن خواهد بود، میتواند به راحتی به شما سایه ای از پستی بلندی های ماه نشان دهد. در نهایت اگر بودجه محدود دارید و برای اولین بار میخواهید به رصد آسمان شب بروید، حتما رنج دوربین های دوچشمی را فراموش نکنید، و به بررسی آنها بپردازید.