آشنایی با قایق کایاک

قایق کایاک نوع خاصی از قایق که به طور معمول یک نفره یا دو نفره است و دارای جنس های مختلفی هستند که از فایبرگلاس یا چوب و … ساخته می‌شوند. قدمت این قایق ها به زمان سرخپوست های کانادایی برمی‌گردد که با اهداف مختلفی جهت جا به جایی انسان ها، حیوانات، ماهیگیری و شکار استفاده شده است.  همچنین امروزه در دریای شمال و کشور های اطراف قطب شمال با این قایق رفت و آمد می‌کنند.
قایق کایاک به دلیل اینکه دارای وزن سبک و نسبتا کمی است بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا باعث می‌شود سرعت مناسب برای جا به جایی داشته باشد. همچنین تولید این قایق در انواع مدل های یک نفره، دو نفره و چهار نفره یکی دیگر از دلایل محبوبیت و استفاده از آن است.
مورد دیگری که باعث شده استفاده از این وسیله در حال حاضر نیز رواج داشته باشد مسابقات ورزشی هستند که در حوزه آبی برگزار می‌شوند که کایاک سواری یکی از زیر شاخه های آنهاست.

در این صفحه می‌خوانیم:

آشنایی با قایق کایاک
انواع قایق کایاک
جنس قایق کایاک
محدوده قیمت کایاک
نوع نشستن قایق ران در کایاک
آشنایی با اجزاء تشکیل دهنده کایاک

انواع قایق کایاک

این قایق ها را با توجه به نوع ساختشان که شامل: جنس، تعداد سرنشینان و کاربرد می‌باشد می‌توان به دسته های مختلف تقسیم کرد. به عنوان مثال در حال حاضر که قایق های کایاک در انواع تک نفره، دو نفره، چهار نفره ساخته و دسته بندی می‌شوند. اما در گذشته این قایق ها را در دسته های شش نفره و هشت نفره نیز داشتیم که مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ولی در عصر امروز قایق های تک نفره یا دو نفره به دلیل اینکه راحت تر هدایت می‌شوند و کنترل شوندگی بهتری دارند و دارای ایمنی بالاتری هستندبیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس قایق کایاک

یکی از موارد مهم برای خرید کایاک جنس این قایق ها است. امروزه این قایق ها از جنس های مختلفی ساخته و یکی از شرکت های مطرح و تولید کننده انبوه قایق کایاک برند معتبر، کره‌ایی KXone می‌باشد که این قایق ها را در جنس ها و مدلهای مختلف تولید می‌کند و از نمونه های تولید شده این شرکت که سرآمد می‌باشد و حرفی برای گفتن در بازار دارد کایاک بادی است.

قایق کایاک بادی

این قایق ها نیز مانند قایق های کایاک معمولی و غیر بادی از نظر طراحی شبیه هستند و از این حیث تفاوتی بین آنها احساس نمی‌شود، این مدل قایق ها معمولا کشیده هستند و به همین دلیل می‌توانند با سرعت زیاد تری بر روی آب حرکت کنند. قایق کایاک بادی فقط در مدل پارویی تولید و فقط با پارو زدن می‌توان این قایق هارا به حرکت درآورد و بیشتر قایق های بادی محبوب و پر فروش به صورت یک نفره و دو نفره طراحی شده‌اند.

برای ساخت این قایق ها از چند لایه پی وی سی برزنتی استفاده شده است و به دلیل اینکه پی وی سی ها دارای کیفیت بالایی هستند که برای ساخت قایق بادی بسیار کاربردی است و اگر در این مورد بیشتر تحقیق کنید متوجه خواهید شد که استفاده از این مواد تنها مختص قایق بادی نیست و اکثر قایق ها از این جنس ساخته شده ‌اند زیرا این ماده باعث شده است قایق بادی به خوبی بتواند در برابر رطوبت ها مقاوم باشد .

همچنین این مدل قایق ها به دلیل اینکه وزن سبک تری دارند و انبار کردنشان راحت تر هست پر فروش تر هستند و یکی از سختی ها و دشواری هایی که قایق های معمولی و غیر بادی دارند وزن سنگین تر آنها و همینطور حجم بزرگی که دارند است. مثل کایاک بادی قابلیت جمع شدن را ندارند، به همین دلیل است که خرید قایق بادی کایاک انتخاب مناسب تر و منطقی تری برای افرادی که اهل کمپینگ هستند، می‌باشد.

این قایق ها دارای شناوری بسیار مناسبی هستن و مانند مدل های دیگر کایاک که جنس متفاوتی دارند بسیار روان حرکت می‌کنند و به دلیل داشتن محفظه های بزرگ بادی به خوبی وزن هارا تقسیم و تحمل می‌کند. همینطور باعث می‌شود این قایق به طور دقیق تعادل خود را حفظ کند و حرکت دادن قایق و پارو زدن بسیار راحت تر خواهد بود.

قایق کایاک ساخته شده از چوب

در بیشتر موارد افراد با شنیدن اسم قایق یاد جنس چوبی آن می‌افتند. قایق های کایاکی که جنسشان از چوب است قبل از کایاک های فایبرگلاسی به عنوان با کیفیت ترین و رایج ترین مدل کایاک بودند اما به دلیل اینکه برای ساخت یک کایاک چوبی نیاز به چوب های با کیفیت و گران بود و زمان ساخته شدن این مدل قایق ها 3 هفته تا یک ماه طول می‌کشید و در صورتی که نجار ماهر بود این قایق با کیفیت و سبک ساخته می‌شد.
همچنین این قایق ها هنگامی که آسیب می‌دیدند به سختی قابل تعمیر بودند.

قایق کایاک فایبرگلاس

این قایق ها به دلیل وزن سبک و جنس سخت و محکمی که دارند بسیار مورد توجه افراد هستند و این مدل ها بیشتر برای مدارس قایق رانی، مسابقات و تمرین ها استفاده شده است. البته این مدل هم نسبتا آسیب پذیر می‌باشد و باید به درستی از آن مراقبت شود. اما این قایق به عنوان بهترین گزینه برای اقیانوس نوردی قابل استفاده است.

زردکوه | راهنمای خرید قایق کایاک

قایق کایاک کربنی یا ساخته شده از کامپوزیت

در حال حاضر بیشتر مواد اولیه که برای ساخت کایاک استفاده می‌شود را کربن و کامپوزیت تشکیل می‌دهند که در مقایسه با فایبر گلاس قوی تر و سبک تر می‌باشند اما به نسبت دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشند. قایق هایی که از این جنس می‌باشند درای یک لایه خارجی محاظ و یک لایه داخلی می‌باشند و اگر به درستی از آنها نگهداری شود باعث فزایش عمر قایق می‌شود.

محدوده قیمت کایاک
کایاک ها با توجه به انواع جنسی که دارند قیمت های مختلفی نیز دارند،
برای مثال کایاک بادی شرکت KX-ONE دارای قیمت 500 دلار به بالا است و بسته به اینکه سایز کایاک بزرگتر شود یا تجهیزات همراه کایاک که اضافه شود قیمت افزایش می‌باید. در حال حاضر رنج قیمتی کایاک های بادی با کیفیت از 650 دلار شروع تا 4000 دلار پیش می‌رود.

مدل قایق
ظرفیت
قیمت جهانی
Kayak Slider 375
1 نفره
1300 دلار
Kayak Slider 410
2 نفره
1400 دلار
Kayak Slider 485
2 تا 3 نفره
1600 دلار
کایاک بادی دو نفره کی ایکس وان مدل Slider 485

کایاک بادی دو نفره کی ایکس وان مدل Slider 485

نمایش محصول در فروشگاه
رنگ

آبی, قرمز

ابعاد

35×78×485 سانتی متر

تحمل وزن

وزن

17.9 کیلوگرم

جنس بدنه

Drop Stitch

نوع نشستن قایق ران در کایاک

برون نشین (SIT-ON-TOP): در این مدل کایاک، قایق ران روی کایاک و در بالاتر از سطح آب قرار می‌گیرد و مناسب قایق رانی در آب های آرام و نیمه آرام (حتی آب های عمیق) است.
به دلیل اینکه کایاک در دریا، پشت سد، رود خانه های آرام (نهایت کلاس 3) و دریاچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع قایق کایاک بیشتر مناسب هوای معتدل و گرم می‌باشد به دلیل اینکه احتمال خیس شدن شما وجود دارد.
یکی از ویژگی های قابل توجه قایق های برون نشین سوراخ های جای گذاری شده در کایاک برای تخلیه آب وارد شده به درون قایق است. همچنین این قایق در داخل آب پرش مناسبی دارد و برای سوار شدن در آب در هر نقطه ای که باشیم مشکلی به وجود نخواهد آمد.

درون نشین (SIT-IN): در این مدل قایق بیش تر از 60 درصد بدن قایق ران درون قایق قرار می‌گیرد که مناسب برای برای آب و هوای سرد می‌باشد زیرا باعث می‌شود از باد های سرد و خیس شدن در امان بماند.
قایق کایاک درون نشین نیز مانند قایق برون نشین در دریا، پشت سد، رود خانه های آرام و دریاچه قابل استفاده است. اما در آب های مواج و خروشان کاربرد بیشتری دارند همچنین در هنگام پرش از از ارتفاعات نیز این مدل قایق کاربرد بیشتری دارد و دارای قدرت مانور پذیری بالاتری است.
قایق کایاک درون نشین برای تخلیه آب سوراخ ندارد و اگر آب به داخل قایق نفوذ کند قایق سنگین شده و به مرور در حال غرق شدن است.
همچنین این قایق امکان پرش در آب را ندارد و مجدد در وسط آب نمی‌توان به راحتی سوار این قایق شد .

آشنایی با اجزاء تشکیل دهنده کایاک:

قایق کایاک معمولا به ساده ترین شکل تولید شده است، مهم ترین جزء آن صندلی اش هست که در بیشتر مواقع هم کایاک صندلی راحتی ندارد و در ساخت صندلی اش از فایبر گلاس یا چوب استفاده شده است همچنین در بعضی مواقع این دو ماده را برای ساخت ترکیب کرده اند.
از سه بخش تشکیل شده است که تکیه گاه، سکو و صندلی هستند. اکثر مواقع هم ارتفاع صندلی 5 سانتی متر است زیرا بیشتر کردن ارتفاع باعث می‌شود قایق ران احساس تسلط و تعادل کمتری کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان با قایق کایاک، انواع آن و محدوده قیمت این وسیله یک معیار مهم برای خریداران است آشنا شوید. همانطور که گفته شد قایق کایاک بادی مناسب برای کمپینگ و تفریح است، قایق کایاک چوبی نیز استفاده‌اش منسوخ  و جایگزین آن کایاک های فایبر گلاسی و کربنی هستند. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای بررسی، مقایسه، گرفتن مشاوره و خرید به سایت زردکوه دپارتمان ورزش های آبی، که نمایندگی KX-ONE در ایران ست مراجعه نمایید.