مشکل رایج کوهنوردان

قطعاً شما به عنوان کوهنورد مشکل رایج کوهنوردان را تجربه کرده‌اید و از چالش های جدید و وفق دادن بدنتان با شرایط سخت لذت می برید. درگیر شدن در چالش های کوهنوردی حس بسیار خوبی به آدم می دهد، اما باید انتظار بروز برخی مشکلات را هم داشته باشید.

به احتمال زیاد شما برخی از این مشکلات را می شناسید و از روی تجربه برای آنها راهکارهایی هم دارید. بیایید با هم ببینیم که پنج مشکل رایج کوهنوردی چیست و چطور می توان از بروز آنها جلوگیری کرد. اگر آنقدر بدشانس باشید که علیرغم تلاش برای پیشگیری، باز هم دچار مشکل شوید، ما توصیه هایی برای حل و فصل معضلات کوهنوردی برای شما در نظر گرفته ایم.

  1. خستگی مفرط
5 مشکل رایج کوهنوردان و روش های پیشگیری از آن ها

خستگی مفرط وقتی اتفاق می افتد که از نظر جسمی و روحی واقعاً خسته شده باشید. اگر تمام روز را کوهنوردی کرده باشید و یک کوله پشتی سنگین را بر دوش کشیده باشید، به راحتی دچار خستگی مفرط می شوید.

بهترین راه برای فائق شدن بر خستگی مفرط، داشتن خواب خوب و به اندازه پیش از شروع کوهنوردی است. بدن شما برای به دست آوردی انرژی لازم برای کوهنوردی به استراحت نیاز دارد.

غذا و نوشیدنی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. باید غذاهای پر کالری مصرف کنید تا بدنتان قدرت و انرژی استارت یک فعالیت بدنی سنگین را داشته باشد. در طول مسیر هم باید از میان وعده های کوچک انرژی زا استفاده کنید. در حین کوهنوردی، باید مقدار زیادی آب بنوشید؛ حتی اگر هوا بسیار سرد باشد.

این سه فاکتور به شما کمک می کند خستگی را از خود دور کنید. اما اگر احساس کردید خستگی دارد بر شما غلبه می کند، کمی استراحت کنید. حس خستگی، در واقع آژیر بدن است که به شما می گوید دیگر سوخت ندارد. در این شرایط خودتان را وادار به ادامه مسیر نکنید تا مشکل حاد نشود. کمی استراحت کنید، یک میان وعده پر کالری بخورید، آب بنوشید و آنقدر بنشینید و استراحت کنید تا احساس کنید دوباره توان لازم برای کوهنوردی را دارید.

اگر با این مشکل مواجه شدید، برای برنامه های بعدی کوهنوردی حواستان را جمع کنید. مثلاً مسیر کوتاه تر و با شیب کمتر انتخاب کنید و آرام تر گام بردارید.

  • کم شدن آب بدن
5 مشکل رایج کوهنوردان و روش های پیشگیری از آن ها

نوشیدن آب در حین کوهنوردی، کار ساده ای نیست. قبل از شروع کوهنوردی و بعد از اتمام آن  باید حجم زیادی آب بنوشید.

اگر در مسیری با شیب تند  و یا در گرمای شدید کوهنوردی می کنید، باید بدانید که بدن بیشتر از حد معمول عرق می کند و آب بیشتری از دست می دهد. با از دست دادن آب، تعادل میزان نمک بدن به هم می ریزد و همین مسئله بر روی نیروی جسمانی تاثیر می گذارد. در این شرایط احساس سرگیجه می کنید، تمرکزتان به هم می ریزد و یا دچار سردرد و خستگی مفرط می شوید.

  • ارتفاع زدگی

اگر در ارتفاع خیلی زیاد کوهنوردی می کنید، احتمال بروز مشکلات جدی تر وجود دارد. ارتفاع زدگی یا اصطلاحاً بیماری کوهستان، هنگامی اتفاق می افتد که بدن نتواند خودش را با سطح اکسیژن در ارتفاعات وفق دهد. هر چه ارتفاع بیشتر باشد، میزان اکسیژن موجود در هوا کمتر می شود و احتمال ارتفاع زدگی بیشتر می شود. در این شرایط احساس حالت تهوع، سر درد، تنگی نفس و خواب آلودگی به شما دست می دهد. ارتفاع زدگی می تواند واقعاً شما را از پا بیاندازد.

برای پیشگیری از ارتفاع زدگی، باید با سرعت کم کوهنوردی کنید تا بدن فرصت داشته باشد خودش را با شرایط جدید و محیط نا آشنا هماهنگ کند. برای جلوگیری از ارتفاع زدگی می توانید از داروخانه دارو تهیه کنید.

اگر احساس ارتفاع زدگی به شما دست داد، بهترین کار این است که بی درنگ بایستید و 24 تا 48 ساعت در یک ارتفاع مشخص ساکن بمانید. شاید این راهکار برایتان خوشایند نباشد، اما اگر به مسیر ادامه دهید، واقعاً خودتان را به خطر می اندازید. از داروهای مسکن و ضد تهوع استفاده کنید تا بدن شما زودتر به سطح اکسیژن عادت کند.

  • پا درد
زردکوه | 5 مشکل رایج کوهنوردان و روش های پیشگیری از آن ها

این مسئله که پا درد می تواند یکی از معضلات کوهنوردی باشد، از بدیهیات است. پا درد، شما را از ادامه مسیر باز می دارد.

رایج ترین چیزی که موجب پا درد می شود، تاول های پوست پاست. وقتی که تمام روز در مسیرهای سخت در حال کوهنوردی باشید، پوست پا تاول می زند و نمی توانید برنامه کوهنوردی را به اتمام برسانید. یک روز کامل زمان می برد که تاول ها التیام پیدا کنند و شما در وسط برنامه کوهنوردی این قدر زمان ندارید. اگر با همان کفش به مسیر ادامه دهید، همان جاهایی که تاول زده دوباره ساییده می شوند. این وضعیت اصلاً قابل تحمل نیست.

اگر احساس کردید که پایتان در حال تاول زدن است، سریعاً بر روی نقاطی که ملتهب شده چسب زخم بزنید. این کار از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می کند.

با پوشیدن کفش سایز مناسب که پا را به خوبی در بر بگیرد و همچنین پوشیدن جوراب راحت با متریالی که تعریق را جذب کند و پا را خشک نگه دارد، از ایجاد تاول بر روی پوست پا پیشگیری کنید.

در حین کوهنوردی احتمال درد گرفتن مچ پا و زانو بسیار زیاد است. درد گرفتن مفاصل در کوهنوردی یکی از مشکلات رایج است که به دلیل کار کشیدن بیش از حد از بدن اتفاق می افتد.

باز هم انتخاب یک کفش مناسب  می تواند کمک کننده باشد. توصیه می کنیم کسانی که پوست حساسی دارند، از کفی های مخصوص کوهنوردی استفاده کنند.

اگر همیشه هنگام کوهنوردی مچ پایتان درد می گیرد، از کفش های کوهنوردی ساق دار که پا را در حالت ثابت نگه می دارند، استفاده کنید.

  • زانو درد

بیشتر بار پا بر روی دوش زانوست. هنگام پیاده روی و کوهنوردی این زانوست که بیشترین کار را انجام می دهد. اگر کوهنوردی شما به گونه ایست که دائماً در سرازیری و سربلندی هستید و یا سطح زیر پای شما ناهموار و سنگلاخی است، بدانید که فشار بسیار زیادی به زانوهای شما وارد می شود. اگر در حین کوهنوردی زانوهایتان درد گرفت، بایستید. قطعاً ادامه مسیر زانو درد شما را تشدید می کند.

عصای کوهنوردی می تواند نقش موثری در کاهش فشار وارده بر روی زانو داشته باشد. عصای کوهنوردی و یا چوب دستی سبب می شود وزن بدن تقسیم شود.

استفاده از زانوبند هم می تواند در کاهش این مشکل نقش داشته باشد. اگر تا به حال از زانوبند استفاده نکرده اید، ارزشش را دارد که آن را امتحان کنید.

سعی کنید برنامه های کوهنوردی سنگین برای خودتان ترتیب ندهید. سنگ بزرگ، علامت نزدن است! در هر برنامه کوهنوردی،  سختی مسیر و طول مسیر را نسبت به برنامه قبلی کمی افزایش دهید. اطمینان داشته باشید که از نظر جسمانی توانایی به اتمام رساندن مسیرهای انتخابی را دارید.

روی هم رفته باید یاد بگیرید که در برنامه های کوهنوردی به صدای بدنتان گوش دهید و تلاش کنید خودتان را برای برنامه بعدی آماده کنید.

منبع