زردکوه | چطور بهترین چادر طبیعت گردی ، کمپینگ و کوهنوردی را انتخاب کنیم
 

برای‌ما ایرانی ها، پیک نیک و تفریحات دسته جمعی در طبیعت عضو جدا ناپذیر خاطراتمان هستند. علاقه به طبیعت از کودکی در‌ما نهادینه شده و با رشد تکنولوژی طبیعت گردی و کوهنوردی‌ماهیت تازه ای به اسم کمپینگ و شب‌مانی به خود گرفته است. این مقاله به شما کمک می‌کند تا انواع چادرهای کمپینگ را بشناسید، ویژگی های متفاوت آنها، نحوه استفاده و استقرار را ببینید و بتوانید به راحتی بهترین چادر طبیعت گردی خود را از میان چادرهای موجود در بازار انتخاب کنید.

ظرفیت خواب چادر

وقتی می‌خواهید چادر مخصوص طبیعت گردی خود را انتخاب کنید، اولین چیزی که از شما پرسیده می‌شود ظرفیت آن خواهد بود. اینکه چند نفره از چادر استفاده می‌کنید مساله بسیار مهمی است، چرا که در صورت انتخاب نادرست متحمل حمل اضافه بار شده یا دچار مشکلات کمبود جا خواهید شد.

علاوه بر این، ظرفیت چادر نه فقط به تعداد افراد قابل استقرار در آن، بلکه به فضای داخلی نیز باز می‌گردد. اگر شما وسایل زیادی با خود به سفر می‌برید حتما به چادری با فضای آزاد بیشتر نیاز پیدا خواهید کرد.

وقتی می‌خواهید سایز چادر خود را انتخاب کنید، بهترین پیشنهاد‌ما به شما انتخاب بر اساس سلیقه و راحتی شخصیتان خواهد بود. اگر همیشه بدنبال فضای بیشتر هستید، و دوستدارید از فضای بیشتری استفاده کنید و یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند حتما ظرفیت چادر را یک نفر از ظرفیت مورد نیاز خود بیشتر در نظر بگیرید

  • جسه بزرگی دارید
  • از فضای تنگ خوشتان نمی‌آید
  • دوستدارید در هنگام خواب غلط بزنید و آزادی عمل داشته باشید
  • حیوان اهلی دارید یا کودک خود را با خود به سفر می‌برید
  • حجم وسیله های شما زیادتر از حد معمول است

انتخاب چادر بر اساس فصل و دما

معروف ترین و پراستفاده ترین چادرهای موجود در بازار، چادر های سه فصل هستند. این چادرهای برای فصول تابستان، بهار و پاییز طراحی شده و استفاده می‌شوند. عدم وجود فصل زمیستان در بین فصلهای اسمی چادر دلیل بر قابل استفاده نبودن آنها در فصل زمستان نیست. این چادرها معمولا دارای پنجره های مش هستند، که از ورود حشرات و جانوران ریز جلوگیری می‌کنند، همچنین یک چادر سه فصل حرفه ای دو پوش بوده که در برابر سرما، آفتاب و باران مقاومت بیشتری داشته باشد.

زردکوه | چطور بهترین چادر طبیعت گردی ، کمپینگ و کوهنوردی را انتخاب کنیم

عمده تفاوت این نوع چادر با چادرهای چهار فصل یا زمستانه، مقاومت آنها در برابر بادهای تند، طوفان و بوران برف است. در چادرهای سه فصل امکان نفوذ برف به داخل چادر از پنجره و مش در هنگام بوران وجود دارد که خود شرایط نامطلوبی برای کوهنورد ایجاد خواهد کرد.

مزیت ها و قابلیت های اصلی چادر سه فصل:

  • شمارا در برابر برف و باران محافظت می‌کند و خشک نگه می‌دارد
  • از گزند جانواران موزی محافظت می‌شوید
  • امکان ایجاد سرپناه گرم یا خنک در فصول مختلف را محیا می‌کند

چادرهای 3 تا 4 فصل دیگر انواع چادر هستند که مشخصات مشابهی با چادر های سه فصل دارند. به دلیل وجود پنجره های مرتفع تر و کوچکتر، ایجاد تهویه مناسب داخلی و افزایش مقاومت در برابر نفوذ آب خصوصا در کف چادر، شما می‌توانید از این چادرهای در فصول زمستان و ارتفاع های پایین تر استفاده کنید. در بعضی از انواع این چادر تیرک اضافه برای مقاومت بیشتر در برابر باد قرار داده شده، و همچنین پوشش برف گیر نیز در کنار های پوش دوم برای مقاومت حداکثری در برابر بوران برف تعبیه شده. این چادر ها همانند چادرهای سه فصل از وزن کمتر و ابعاد جمع شده کوچک برخوردار هستند.

زردکوه | چطور بهترین چادر طبیعت گردی ، کمپینگ و کوهنوردی را انتخاب کنیم

چادرهای زمستانه در واقع چادرهایی هستند که مخصوص شرایط برفی و ارتفاع طراحی شده اند، این چادر ها در برابر باد و بوران حداکثر مقاومت را خواهند داشت، تیرک های این چادر به نوعی طراحی شده تا نه تنها باد شدید بلکه وزن برف را نیز روی خود تحمل کند. همچنین از پوشش با خواص ضد آبی بالاتری برای ساخت انواع این چادرها استفاده شده.

معمولا شکل این چادرهای به صورت گنبندی است تا کمترین میزان برف رای روی خود نگه دارد و بیشترین مقاومت را در برابر فشارباد داشته باشد، تهویه هوا داخل این چادرها مساله مهمی است که به آن دقت شده، اگر در زمستان چادر شما تهویه مناسبی نداشته باشد، میعان تعریق و بخار تنفس شما داخل چادر را خیس کرده و آن را غیر قابل استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر تهویه هوا باید طوری باشد تا از نفوذ سرما و بوران برف به داخل چادر جلوگیری کند.

در انواع حرفه ای تر این چادرها، که برای صعود های بلند و کوله کشی در کوهستان طراحی شده، با کاهش ضخامت بدنه و افزایش پوش ها به سه عدد، حجم و وزن چادر را به حداقل رسانده اند.

توضیح فضاها و امکانات چادر

ارتفاع چادر

اگر شما دوست دارید دست جمعی به برنامه شبمانی بروید و میزبان دوستانتان باشید یا در هنگام شب و شب‌نشینی دوستان خود را درون چادرتان دعوت به صرف نوشیدنی یا غذا کنید، انتخاب یک چادر با ارتفاع بیشتر بهتر از چادرهای کم ارتفاع خواهد بود. نرمال ارتفاع چادرها 95 تا 110 سانت است، انتخاب ارتفاع بین 105 تا 120 سانتی متر فضای بیشتری به شما خواهد داد.

فضاهای اختصاصی

در انواع چادرهای کمپینگ و کوهنوردی فضاهایی برای استفاده های متفاوت تعبیه شده که عموما به آنها “انباری” یا “آشپزخانه” میگویند، این فضاها برای جایدهی کفش، لوازم کوهنرودی و سنگ نوردی، لوازم شخصی شما و حتی کوله شما تعبیه شدند.

 بهترین چادر طبیعت گردی

در چادرهای کمپینگ ارتفاع و زمستانه، فضای انباری توسط تیرک های آلومینیومی حمایت می‌شود. این امر موجب استحکام بیشتر محل و افزایش فضا خواهد شد، طوری که شما در هوای بارانی یا بوران براحتی بتوانید آشپزی کنید و غذای خود را در آن محل میل نمایید. همچنین این فضا مناسب روزهای آفتابی تابستان هم هست، ایجاد سرپناه مناسب با تهویه خوب می‌تواند شمارا از گزند گرمای آفتاب حفظ کند.

استقرار به عنوان سایبان

یکی از ویژگی های جذاب چادرهای کوهنوردی و کمپینگ، امکان استقرار آنها به عنوان سایبان بدون نیاز به برپا کردن کامل چادر است. در این حالت شما نیازی به برپا کردن پوش اول چادر و در مواردی زیرانداز ندارید، به راحتی و به سرعت، برای استراحت کوتاه و حفاظت از باران یا آفتاب می‌توانید سایبان خود را برپا کنید، و از فضای امن آن لذت ببرید.

زردکوه | چطور بهترین چادر طبیعت گردی ، کمپینگ و کوهنوردی را انتخاب کنیم

درب های چادر

تعداد درب چادر و محل آنها از جهت دسترسی راحت به فضاهای انباری و همچنین دسترسی راحت ساکنین به بیرون اهمیت ویژه ای دارد، یک چادر با درب دوطرفه برای چادرهای دو و سه نفره از این جهت خوب است که برای بیرون رفتن فرد از چادر نیازی به عبور از روی بقیه نخواهد بود! و همچنین استفاده جداگانه از فضای انباری دوطرف دسترسی بهتری به ابزار شما می‌دهد.

زیرانداز چادر: وظیفه اصلی زیرانداز چادر، حفظ کفی چادرشما از آسیب دیدگی توسط سنگ و اجسام تیز است. عموما کفی چادرها از جنسی سخت تر و مستحکم تر از بدنه چادر تهیه می‌شود، اما یک زیرانداز می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد. معمولا در مورد چادرهای حرفه ای کوهنوردی یک زیرانداز با قواره چادر عرضه می‌شود تا کاربر از آن استفاده نماید.

 بهترین چادر طبیعت گردی

گیره ها و جیب های داخلی

وجود جیب های داخل چادر از این جهت اهمیت دارد که موجب تفکیک و نظافت بیشتر فضای داخلی چادر شما خواهد شد. شما می‌توانید از جیب های داخل چادر یا طاقچه برای وسایل ضروری که نیاز به در دسترس بودن دارند استفاده کنید. این لوازم می‌تواند ‌مانند دوربین، چراغ پیشانی، بطری آب و موارد مشابه باشد.

همچنین گیره های داخلی برای آویزان کردن بخاری و چراغ بسیار مناسب خواهد بود، چرا که یکی از نیازهای تامین نور مناسب، استقرار نور در محل مناسب است، و سقف و ارتفاع چادر بهترین مکان برای این مورد است.

متریال و قطعات مورد استفاده در چادرها

جنس پارچه

متریال سازنده چادرهای امروزی به دو دسته پلی‌استر و نایلون تقسیم میشوند که هرکدام مزایای خود را به همراه دارند:

  • پلی‌استر: پلی استر ها از تنیده شدن الیاف پلی‌استر به هم ساخته می‌شوند، شاخصه این پارچه ها چگالی تنیدگی الیاف است که با عددی نمایش داده می‌شوند، عموما در چادرهای کوهنوردی از پلی استر 190T و 210T استفاده می‌شود که علاوه بر مقاومت خوب در برابر پارگی و نفوذ آب، وزن قابل قبولی دارد و حجم کمتری اشغال می‌کند. مزیت پلی استر مقاومت بالا در برابر آفتاب، طول عمر بسیار زیاد و عدم تغییر شکل در طولانی مدت و در اثر کشیدگی است.
  • نایلون: نایلون ها انواع مختلفی دارند و برای مصارف مختلف خصوصا در لوازم ورزشی استفاده می‌شوند. در خصوص چادرها، نایلون های 15D تا 40D مورد استفاده قرار می‌گیرد. که این عدد نشان از قطر نایلون دارد. هرچه میزان قطر یک نایلون کمتر باشد، وزن آن کمتر است و فضای کمتری نسبت به به قطرهای بیشتر اشغال می‌کند، طبعا کم شدن قطر نایلون موجب افزایش قیمت خواهد شد. ویژگی اصلی و متمایز نایلون ها از سایر متریال ها مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آب و هوا است که باعث می‌شود این متریال بهترین پارچه برای استفاده در چادرهای کوهنوردی شود، همچنین در مقایسه با پالی‌استر دارای وزن بسیار کمتری بوده و در برابر پارگی و تیزی مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. اما نایلون ها نسبت به نور‌ماورای بنفش دارای حساسیت بیشتری هستند، و در دارز مدت ممکن است دچار تغییر شکل شوند که این مورد با پوشش های مخصوص ضد آفتاب تا حدودی پوشیده شده و در عمل تفاوتی با پلی استر در طول عمر دیده نخواهد شد.

گیره ها اتصال و تیرک های چادر

تیرک های چادر سازه اصلی و شکل دهنده چادر هستند که استحکام و طراحی صحیح آنها موجب راحتی بیشتر در برپایی و استقرار بهتر در شرایط بد جوی خواهد بود. تمام چادرهای حرفه ای دنیا از تیرکهای آلومینیومی 7001 که یکی از بالاترین گرید های آلومینیوم برای سازه های اینچنینی است ساخته می‌شود. این گرید علاوه بر مقاومت خوب در برابر شکستگی دارای انعطاف بالایی است که موجب می‌شود به راحتی بتوانید آنرا در بدنه انحنا دار چادر استفاده کنید.

گیره های چاد نقطه اتصال بدنه چادر به تیرک ها خواهد بود که عدم استحکام آنها یا طراحی غلط استفاده از  چادر را غیر ممکن یا سخت خواهد کرد، چادرهای حرفه ای دنیا از گیره های شرکت DuraFlex استفاده می‌کنند که این امر تضمین کننده طول عمر چادر و استحکام آن در فشارهای وارده بر بدنه خواهد بود.

 بهترین چادر طبیعت گردی

زیپ چادر

یکی دیگر از مهمترین ساختار های چادر، زیپ آن است. بهترین و پرفروش ترین زیپ های دنیا YKK هستند، که توسط یک شرکت ژاپنی با همین نام تولید می‌‎شوند. این زیپ ها علاوه بر روان بودن، طول عمر بسیار بالایی دارند و در رده های نظامی و حساس نیز به همین دلیل از انواع این زیپ استفاده می‌شود.

در نهایت با همه توضیحات بالا، شما می‌توانید یک چادر مناسب فعالیت خود انتخاب کنید، همواره در نظر داشته باشید که کارشناسان‌ما آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما در انتخاب وسیله مورد نظرتان هستند.