کوله گردی یکی از زیرمجموعه های کوهنوردی، کمپینگ، پیمایش و سفرهای ماجراجویانه است. کوله گردی یا بکپکینگ یعنی خانه بدوشی بدون وسیله اضافه و بدون کسری وسیله! در حقیقت یکی از چالش‌های مهم کوهنورد و طبیعت گرد تهیه چک لیست لوازم سفر کوهنوردی و طبیعت گردی جامع، شامل و مفید خواهد بود.

زردکوه | چک لیست لوازم سفر و طبیعت گردی

همراه داشتن یک چک لیست از لوازم کوهنوردی از دو نظر شما را آسوده خواهد کرد، اول اینکه دیگر استرس جا ماندن وسایل ضروری خود را نخواهید داشت و تجربه سفر بواسطه همراه داشتن کامل وسیله های مورد نیازتان به بهترین شکل ممکن رقم خواهد خورد. دومین مزیت همراه داشتن چک لیست لوازم کوهنوردی، صرفه جویی در وقت است. حتما همیشه توجه کرده اید که برای جمع آوری وسایل و انتخاب آنها چه میزان زیادی وقت و انرژی صرف میشود، داشتن یک چک لیست جامع از لوازم مورد نیازتان برای شما فرصت بیشتری برای رسیدگی به سایر امور فراهم خواهد آورد.

اولین قدم برای اینکه تشخیص بدهید چه چیزی برای سفر بردارید، تشخیص مدت زمان حضور شما در سفر، میزان پیاده روی و نوع سفر است. مهمترین مساله برای سفرهای با کوله کشی چند روزه، تشخیص میزان حمل مایعات و غذای ضروری در کنار سبک نگهداشتن کوله با تجهیز آن به حداقل لوازم و ضروری ترین آنها خواهد بود. در نقطه مقابل، یک سفر کمپینگ با خودرو که کوله کشی آن به کمتر از یک ساعت میرسد، میتواند یک کوله سنگینتر و با تجهیزات بیشتر را به همراه داشته باشد.

به طور کلی چک لیست سفر به چند دسته تقسیم می شود؟

1-کفش و لوازم مرتبط با پیمایش
2-کوله پشتی و کیف همراه
3-چادر
4-لوازم خواب و شبمانی
5-لوازم پخت و پز
6-اجاق، لوازم گرمایش
7-غذا و آب
8-پوشاک مناسب
9-پوشاک ضد آب و کاور
10-کیت کمک اولیه و لوازم ضروری
11-لوازم تفریحی و رفاهی
12-مدارک شخصی و پول

ما برای شما لیستی جامع و کامل از کلیه لوازمی که ممکن است در انواع سفرها مورد نیاز شما باشد تهیه کرده ایم، شما میتوانید به راحتی این لیست را از طریق دکمه موجود در پایین این برگه، یا از اینجا دانلود کرده و چاپ نمایید. اینکه چه وسیله ای و از چه نوع مورد نیاز شما خواهد شد، بستگی به موارد یاد شده در بالا خواهد داشت. تشخیص این موضوع بر عهده شماست. طبیعتا پس از یک الی دوبار سفر به راحتی متوجه نیازهایتان خواهید شد و از لیست به طور بهینه ای استفاده خواهید نمود.

چک لیست سفر

چند مورد از نکات قابل توجه در انتخاب لوازم سفر در مورد گروه های یاد شده بالا در ادامه به شما شرح داده خواهد شد:

چادر مسافرتی

برای انتخاب چادر مناسب، حتما به راهنمای جامع انتخاب چادر در وبلاگ زردکوه مراجعه نمایید، اما به طور کلی چادر مورد انتخاب شما باید مطابق با نیازهای برنامه شما تنظیم شود

اگر به برنامه پیمایشی و کوهنوردی میروید، سبک و کم حجم بودن چادر اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت، انتخاب یک چادر سبک و با حداقل فضا که مناسب شما و میهمانانتان باشد گزینه بسیار مهمی است. یک چادر 2 نفره برای برنامه های پیمایشی باید حداکثر وزنی برابر با 3 کیلوگرم داشته باشد، طبیعی است چادر سبک تر نشان از راحتی بیشتر شما در طول سفر و حتی در هنگام اسکان خواهد داشت. چادرهای کوهنوردی حرفه ای نیچرهایک در گروه های  CloudUp، Cycling، Mongar و P Series وزنی بین 1.3 کیلوگرم تا 2.6 کیلوگرم دارند که بهترین گزینه برای این سفرهای خواهد بود.

اگر قصد سفر کمپینگ با خودرو دارید انتخاب یک چادر بزرگتر میتواند گزینه بهتری باشد، چادر بزرگ به شما آسایش بیشتری در هنگام اسکان میدهد و با توجه به کوتاهی مسافت پیاده روی شما، وزن چادر بار اضافه بر دوش شما نخواهد بود. چادرهای کمپینگ معمولا وزنی بین 3 کیلوگرم تا 4.5 کیلو بر اساس فضای داخلی و ظرفیت خواهند داشت. چادرهای سری Opalus، Knight ، Wormwhole از سری چادر های کمپینگ هستند که میتوانید در سفرهای خود از آنها استفاده نمایید.

لوازم خواب و شب مانی

اگر تا به حال نسبت به تهیه کیسه خواب و زیرانداز اقدام نکرده اید، حتما سری به راهنمای جامع انتخاب کیسه خواب ما بزنید. به طور کلی یک کیسه خواب خوب برای سفر شما باید تناسبی متعادل بین وزن و میزان عایقی آن باشد.

زیرانداز کیسه خواب نیز یکی از مهمترین لوازمی است که باید به همراه داشته باشید و همیشه به این موضوع دقت کنید یک کیسه خواب، هرچقدر هم خوب و گرم بدون زیرانداز برای شما هیچ کارایی نخواهد داشت و با حذف زیرانداز از لیست لوازم خود، آسایش، راحتی و حتی سلامت خود را تهدید کرده اید.

غذا و لوازم پخت و پز برای سفر

همراه داشتن موارد غذایی تازه، تضمین تجربه خوب سفر برای شما خواهد بود. خصوصا در کمپ های سرد، صرف یک غذای تازه و گرم به شما کمک میکند تا خواب راحتی را در سرما داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که انتخاب مواد غذایی سنگین، خراب شدنی و نیازمند آماده سازی زیاد نیز دردسرهای خودش را برای شما خواهد داشت.

پیشنهاد ما برای وعده های غذایی کمپ و سفر های طبیعت گردی به شرح زیر است:

صبحانه: پنیر، عسل، مربا، تخم مرغ، ذرت در کنار شکلات و بیسکوییت و نوشیدنی های مغذی مانند شیر

ناهار و شام: املت و دورچین میوه، میرزا قاسمی، ماکارونی، پاستا، نودل با دورچین و افزودنی تازه، استانبولی پلو، سیبزمینی و تخم مرغ آتیشی

عصرانه: میوه، شکلات و تنقلات مشابه، ذرت و بلال تازه، قارچ و سیب زمینی آتیشی

پوشاک مناسب

تا به حال به رنگ آمیزی پوشاک کوهنوردان و طبیعت گردان دقت کرده اید؟ شاید بارز ترین مشخصه پوشاک طبیعت گردی و کوهنوردی رنگ آمیزی شاد و استفاده از رنگ های با تناژ تند و زنده است. علت این موضوع دو دلیل است، یکی ماهیت این فعالیت ها که هیجانی و روحیه بخش هستند، دوم تمایز رنگ با رنگ های موجود در محیط که موجب دیده شدن بهتر فرد خواهد شد.

حتما در انتخاب لباس های خود به کارایی آنها علاوه بر ظاهر آن دقت داشته باشید، یک لباس خوب، لباسی است که زود کثیف نمیشود، در برابر شرایط محیطی مقاوم است و علاوه بر اینها دارای وزن مناسب تری نسبت به سایر البسه مشابه است.

دریافت فایل چک لیست لوازم سفر، کمپینگ و کوهنوردی

برای نگارش این راهنما از سایت معتبر ReiSport استفاده شده.